شرایط و نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم به دهم

شرایط و نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم به دهم

زمان مورد نیاز برای مطالعه 2 دقیقه

تعیین و انتخاب رشته نهم و دهم یکی از مهمترین تصمیمات در دوره تحصیلی دانش آموزان است. چرا که در این دوره باید رشته مورد علاقه کاری و تحصیلی خودشان را انتخاب کنند. از طرفی انتخاب رشته هر دانش آموزی تاثیر بسیار زیادی در آینده شغلی او دارد. دانش آموزان باید براساس برخی از شرایط […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 08 / 02 / 1403

توضیحات

تعیین و انتخاب رشته نهم و دهم یکی از مهمترین تصمیمات در دوره تحصیلی دانش آموزان است. چرا که در این دوره باید رشته مورد علاقه کاری و تحصیلی خودشان را انتخاب کنند. از طرفی انتخاب رشته هر دانش آموزی تاثیر بسیار زیادی در آینده شغلی او دارد. دانش آموزان باید براساس برخی از شرایط روحی، وضعیت تحصیلی و علایق کاری خود، برای انتخاب رشته نهم به دهم تصمیم گیری کنند.

این در حالی است که هرساله احتمال برخی تغییرات مهم در انتخاب رشته تحصیلی از نهم به دهم وجود دارد. شرایط مربوط به تاثیر سهمیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مانند سهمیه منطقه، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان در انتخاب رشته نهم 1402 یکی از این موارد است. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله، نحوه انتخاب رشته نهم به دهم و شرایط آن را مورد بررسی قرار دهیم تا دانش آموزان با اطلاع کافی بتوانند برای تعیین رشته تحصیلی خودشان تصمیم گیری کنند.

انتخاب رشته نهم به دهم چگونه است؟

 

شرایط و نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم به دهم1

تعیین رشته تحصیلی با توجه به نوع رشته (نظری یا فنی حرفه ای) ممکن است تا حدودی باهم فرق داشته باشند. چرا که دانش آموزان برای ورود به هر رشته تحصیلی باید حداکثر و حداقل نمره مورد نیاز قبولی آن را کسب کنند. ضمن اینکه هر رشته تحصیلی به برخی ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شخصی و توانایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فردی نیاز دارد، به طور مثال:

  • در هنگام انتخاب رشته نهم به دهم در رشته علوم تجربی باید به میزان علاقه مندی خود در زمینه فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی یا علوم زمین دقت کنید. ضمن اینکه برای ورود به رشته‌های علوم تجربی نیاز است که هم معدل کلی شما حداقل ۱۴ باشد و هم مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول بیشتر از ۴۲ باشد.
  • انتخاب رشته ریاضی در پایه نهم به ترکیبی از عوامل موثر مانند علاقه، استعداد و موفقیت در دروس مختلف ریاضی و حل مسائل ارتباط پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگر در انتخاب رشته 1402 می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ریاضی، تحصیلات خودتان را ادامه دهید باید میزان استعداد و توانایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود در توانایی تفکر تحلیلی و حل مسائل پیچیده ریاضی را تقویت کنید. ضمن اینکه
  • برای انتخاب رشته ریاضی در پایه نهم، باید معدل کلی دنش آموزان حداقل ۱۴ باشد. حتی مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول باید از ضریب 42 بیشتر باشد.
  • در انتخاب رشته تحصیلی 1402 و رشته انسانی، داشتن علاقه قوی و اشتیاق به موضوعاتی مانند ادبیات، تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی و فلسفه بسیار مهم است. علاوه بر آن، موفقیت در رشته انسانی به توانایی تحلیل و بررسی عمیق مسائل مختلف هم بستگی دارد. همچنین شرط معدل بالای 14 و کسب ضریب 42 برای مجموع نمرات دروس مربوطه در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ششم، هفتم و هشتم برای رشته انسانی مانند سایر رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صدق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

جدول انتخاب رشته نهم

در پایان دوره هشتم تحصیلی، دانش آموزان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی برای راهنمایی بهتر و بیشتر رشته تحصیلی مورد علاقه خودشان استفاده کنند. یکی از این روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، توجه به جدول انتخاب رشته نهم تحصیلی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نکات و شرایط مختلفی را برای انتخاب رشته 1402 مشخص کند. مهمترین عوامل موثر در انتخاب رشته نهم به دهم که در این جدول مورد بررسی قرار گرفته اند، عبارتند از:

                           

                جدول امتیازات انتخاب رشته نهم به دهم

معیارامتیاز
سوابق تحصیلی35
آزمون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مشاوره ای30
نظر دانش آموز10
نظر معلمان10
نظر مشاور10
نظر والدین5

طبق جدول انتخاب رشته نهم به دهم، سوابق تحصیلی دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی در انتخاب رشته آنها دارد. عوامل دیگر مانند آزمون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مشاوره ای و نظرات خود دانش آموز، معملان، مشاورین و والدین آنها در رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی انتخاب رشته 1402 قرار دارند.

جدول انتخاب رشته نهم به دهم مربوط به جمع نمرات هر رشته

مجموع نمرات دانش آموزان در پایه نهم یکی از عوامل مهم دیگری است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نقش بسیار مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در انتخاب رشته 1402 دانش آموزان داشته باشد. از طرفی هم، نمرات مورد نیاز برای قبولی در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف تحصیلی (نظری، کار و دانش و فنی حرفه ای) با یکدیگر فرق دارند.

 

جدول نمرات انتخاب رشته نهم به دهم مربوط به شاخه نظریجزئیات
رشته ریاضی – فیزیکحداقل نمره 14 در درس ریاضی، نمره 13 در علوم تجربی
رشته تجربیحداقل نمره 13 در ریاضی و 14 در درس تجربی
رشته انسانیحداقل نمره 14 در درس زبان و ادبیات فارسی، 13 در درس مطالعات اجتماعی و نمره 12 در درس عربی
علوم و معارف اسلامیحداقل نمره 14 در درس معارف اسلامی، 13 در درس زبان عربی و 12 در درس زبان و ادبیات فارسی
جدول نمرات انتخاب رشته نهم به دهم مربوط به شاخه فنی و حرفه ایجزئیات
خدماتحداقل نمره 12 در دروس فرهنگ و هنر و کار و فناری و حداقل نمره 10 در درس ریاضی
هنرحداقل نمره 10 در دروس ریاضی و علوم تجربی و 12 در دروس فرهنگ و هنر و کار و فناری
صنعتحداقل نمره 10 در دروس ریاضی و علوم تجربی و 12 در دروس فرهنگ و هنر و کار و فناری
کشاورزیحداقل نمره 12 در دروس فرهنگ و هنر و کار و فناری ، 10 در درس علوم تجربی
 جدول نمرات انتخاب رشته نهم به دهم مربوط به شاخه کار و دانشجزئیات
هنرحداقل نمره 10 در درس ریاضی و 12 در دروس فرهنگ و هنر و کار و فناری
کشاورزیحداقل نمره 10 در دروس فرهنگ و هنر و تجربی و 12 در درس کار و فناری
خدماتحداقل نمره 12 در دروس فرهنگ و هنر و کار و فناری و 10 در درس ریاضی
صنعتحداقل نمره 10 در دروس ریاضی و فرهنگ و هنر و 12 در درس کار و فناری

 معرفی انواع رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحصیلی نهم به دهم

 طبق سنوات گذشته و انتخاب رشته نهم 1402، دانش آموزان حق انتخاب رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف تحصیلی در سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کارودانش را دارند. البته تحصیل در هر یک از رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحصیلی نهم به دهم، مزایای خاص خودش را دارد. دانش آموزان برای ادامه تحصیل، باید با توجه به علایق و استعدادهای خودشان یکی از این رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی رشته های تحصیلی هر شاخه و معرفی مشاغل آینده‌ی آنها میپردازیم.

رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شاخه نظری

رشته های رشته نظری

رشته ریاضی-فیزیک

دسته ای از دانش آموزان که به انجام محاسبات ریاضی و حل مسئله علاقه مند هستند، می توانند با ورود به رشته ریاضی موفق شوند. به طور کلی تمامی آموزش هایی که در این رشته ارائه می شود، پیرامون مسائل و مباحث ریاضی، فیزیک و محاسبات می باشد و دانش آموزان با تحصیل در این رشته می توانند با موضوعات مختلف ریاضی و روش های حل آن آشنا گردند. رشته هایی که در آینده با مشاغل مهندسی و محاسبات سر و کار دارند.

رشته علوم تجربی

دروسی که دانش آموزان در رشته علوم تجربی و در دبیرستان می گذرانند، با برخی دروس رشته ریاضی مشترک است، چراکه برخی موارد مرتبط به علوم زیستی و مواد نیازمند انجام محاسبات و آزمایش های ترکیبی است.

به طور کلی دانش آموزان با ورود به رشته علوم تجربی شاخه نظری، با موضوعاتی که در زمینه زیست شناسی، زمین شناسی، علوم شیمیایی و ماده ها است، آشنا می شوند و در رابطه با کاربردهای آن ها آموزش می بینند و در آینده با مشاغل پزشکی و پیراپزشکی مواجه میشوند.

 

رشته علوم انسانی

از دیگر رشته های شاخه نظری دبیرستان که دانش آموزان می توانند آن را انتخاب کنند، رشته ادبیات و علوم انسانی می باشد. این رشته برای داوطلبانی که علاقه مند به موضوعات ادبی و فلسفی هستند، بسیار مناسب است.

در این رشته دانش آموزان با مطالب مرتبط با روانشناسی، جامعه شناسی، منطق، ادبیات و دیگر موضوعات آشنا می گردند. دانش آموزانی که حافظه خیلی خوبی دارند و می توانند به خوبی تحلیل کنند، برای ورود به رشته انسانی بسیار مناسب هستند.

رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شاخه فنی و حرفه ای

در انتخاب رشته نهم به دهم، رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحصیلی مربوط به شاخه فنی و حرفه ای به 4 زیر شاخه زیر تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند:

  1. گروه صنعت: تعداد علاقه مندان و طرفداران آقایان در این گروه از رشته تحصیلی فنی حرفه ای بیشتر است و بیشتر به رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فنی و مهندسی مربوط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  2. گروه هنر: رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به موسیقی و هنرهای تجسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و گرافیکی در این گروه از شاخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فنی و حرفه ای تقسیم بندی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. باتوجه به نیازهای سلیقه ای و توانایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هنری، اکثر دانش آموزان در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هنری را دختران تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.
  3. گروه خدمات: رشته‌هایی مانند مدیریت خانواده، ناوبری، حمل‌ونقل عمومی، حسابداری، کودکیاری یا تربیت کودک (به‌طور خاص برای دختران) و تربیت‌بدنی در این گروه از شاخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فنی حرفه ای قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند.
  4. گروه کشاورزی: در انتخاب رشته نهم به دهم، کلیه رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به گروه کشاورزی به امور مربوط به آن مانند امور باغی، امور زراعی، امور دامی، صنایع غذایی و ماشین‌های کشاورزی مرتبط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

هر یک از این گروه‌ها، زیرگروه‌های متعدد دیگری را در بر می‌گیرند که به تناسب علاقه و توانایی دانش‌آموزان، انتخاب می‌شوند.

رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کار و دانش

انواع رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در شاخه کاردانش و برای انتخاب رشته نهم به دهم، به سه گروه صنعت، هنر، و کشاورزی و خدمات تقسیم می‌شوند. البته رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحصیلی کار ودانش و فنی حرفه ای تا حدودی شبیه به همدیگر هستند، اما رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحصیلی در شاخه کار و دانش تا حدودی ممکن است جزئی تر باشند. ضمن اینکه تحصیل در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فنی و حرفه ای کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سخت است و دانش آموزان باید واحدهای عملی بیشتری را بگذرانند. اما فارغ التحصیلان در این رشته، بازار کار بهتری نسبت به شاخه کار و دانش دارند.

سخن آخر در انتخاب رشته نهم به دهم

باتوجه به اطلاعات بررسی شده در این مقاله از، عوامل بسیار زیادی می توانند در انتخاب رشته نهم به دهم دانش آموزان موثر باشند. برای همین به آنها توصیه می شود در انتخاب رشته 1402 به توانایی ها، سلایق و استعدادهای خودشان توجه کنند. مطمئنا تغییر رشته و انتخاب مسیر دوباره در طی سال های تحصیلی با چالش ها و مشکلات زیادی همراه است. پس در همین اول مسیر، از انتخاب رشته تحصیلی خودتان مطمئن شوید.

سوالات متداول برای انتخاب رشته نهم به دهم

  • آیا با کسب هر معدلی می توانم در رشته مورد علاقه ام، به تحصیلات خودم ادامه دهم؟

خیر! یکی از مهمترین شرط برای انتخاب رشته نهم به دهم، شرط کسب حداقل معدل است.

  • مهمترین فاکتور در انتخاب و تعیین رشته نهم 1402 چیست؟

توجه به علایق و سوابق تحصیلی، نظرات دانش آموزان و مشاورین و حتی والدین و معلمان می تواند در انتخاب رشته نهم آنها موثر باشد.

  • بهترین شاخه تحصیلی برای تعیین انتخاب رشته نهم به دهم کدامند؟

انتخاب نوع شاخه تحصیلی برای دانش آموزان پایه نهم به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و دانش آموزان باید به غلاقه و سوابق تحصیلی خودشان توجه کنند.

مقالات مرتبط

9 راهکار برای کاهش استرس امتحان

راه کار های مختلف زیادی برای کاهش استرس امتحان وجود دارد که اجرای هر کدام از آنها می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس شب امتحان در دانش آموزان داشته باشد. این در حالی است که، امروزه در جامعه پر از فراز و نشیب، داشتن استرس یک حس کاملا رایجی است. اما بروز استرس […]
20 / 02 / 1403

معرفی بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان

شناخت بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان، یکی از مهمترین چالش ها برای دانش آموزان در ایام روزه داری است. چرا که وعده های غذایی و حتی نوع تغذیه همه افراد روزه دار دچار تغییرات زیادی می شود که همین شرایط می تواند تاثیر بسیار زیادی در روش درس خواندن دانش آموزان در ماه […]
12 / 02 / 1403

اثرات قهوه بر نوجوانان+ فواید و مضرات مصرف قهوه در نوجوانان

بررسی فواید و مضرات مضرف قهوه در نوجوانان یکی از مهمترین مسائل در رژیم غذایی آنها برای بهبود ساعات درسی و حتی وضعیت جسمی و روانی دانش آموزان است. چرا که مصرف قهوه در نوجوانان می تواند با برخی عوارض احتمالی، مانند بروز استرس زیاد همراه باشد. این در حالی است که اکثر نوجوانان از […]
08 / 02 / 1403